onsdag, februari 16, 2011

Dollarstore äger!!!

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/brottochstraff/article8578109.ab

Vill ni kan ni klicka på länken och läsa annars ger jag en kortfattad beskrivning av vad det handlar om! Först och främst måste jag säga att det handlar om ett VAL man gör själv! Vilket inte Caroline Szyber (KD) tycks ha förstått!

Dollarstore i Svenstavik, ca 5 mil ifrån mig, blir bestulen på 2 miljoner varje år av snattare! De har beslutat att de snattare de ertappar ska få ett val:

  1. Betala 1500:-! En administrativ avgift man alltid tar ut när de ertappar någon som stjäl! Denna avgift har inte med någon dom de bli dömda till att göra utan något som det kostar affären att avsätta personal som sitter med den snattande medan man väntar på polisen och ev kostnader för att åka in och medverka på rättegångar!
  2. Bära denna skylt där det står: "Jag har snattat på Dollarstore" och går runt med den på Dollarstores parkering i några helger och sköter den, tills de betalat av de 1500:-!

Valet är deras, så jag förstår inte vad Caroline Szyber (KD) hakar upp sig på! Det är ju helt klart att skammen är bland det värsta straff man kan få, och vill man inte så betalar man 1500:-! Det kanske kan få någon att hålla fingrarna i styr i alla fall! Det värsta jag läser är i ÖP, där det står att många som snattat tycker att 1500:- är för mycket!!!??? Jag tappar hakan känner jag, vad har de att komma med för protester? Med vett och vilja går de in och stjäl men protesterar mot att de måste betala för att de gjort det! {#}Jaja, det är ju pga det som de nu får denna VALMÖJLIGHET!

Peter som äger Dollarstore är min stora idol just nu! Tycker detta är en superbra idé!

4 kommentarer:

  1. Helt sjukt. Jag tror affärsägaren får stånd av att förödmjuka människor.

    SvaraRadera
  2. #Anonym# Är du en av dem som kanske kommer att få valmöjligheten?

    SvaraRadera
  3. tycker det verkar helt ok,folk måste lära sig att skilja på mitt och ditt,och samhället klappar på axeln och säger ,vi kan inget göra,själv drabbad för några år sedan,dom stal vad jag hade sparat till under flera år. "tinas pappa"

    SvaraRadera
  4. #Tinas pappa#
    Jag tycker också att det behövs en kraftansträngning just mot att man struntar i "mitt och ditt", inte alla självklart, de flesta vet nog och har empati, kan känna hur det skulle kännas att drabbas själv. Men så har vi dessa som inte gör det.Och då menar jag inte sjuka (kleptomani) eller de som gör det för sin överlevnad, utan den stor delen som skiter i att man tar någon annans ägodelar!Sedan får man inte ta lagen i egna händer, absolut inte, men här får de ett val och de kan strunta i det, vilket jag tror att de flesta kommer att göra! Hahaha!

    SvaraRadera